Creditcard blokkeren

Een creditcard blokkeren doe je wanneer je jouw creditcard bent verloren of wanneer deze is gestolen. Ook als je fraude met jouw creditcard vermoedt, dan kan het verstandig zijn om deze te laten blokkeren. Zodra je bemerkt dat je jouw creditcard niet meer kunt vinden moet je direct actie ondernemen om misbruik van de card te voorkomen. Voor een creditcard blokkeren neem je contact op met je bank of creditcardmaatschappij. Dit zal normaal gesproken 24 uur per dag, 7 dagen per week mogelijk zijn via onderstaande nummers.

MasterCard Classic blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +31 (0) 20 660 06 11

Visa World Card Creditcard blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +31 (0) 20 660 06 11

American Express card blokkeren

24 uur bereikbaar: telefoon 020 – 504 86 66

Mastercard Service nummer

24 uur bereikbaar: telefoon 0800 – 022 58 21

Visa Service nummer

24 uur bereikbaar: telefoon 0800 – 022 31 10

Rabobank Card blokkeren

24 uur bereikbaar: (0499) 499 112  en buitenland +31 499 499 112

ABN AMRO Creditcard blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +31 (0) 342 45 33 82

ING Creditcard blokkeren

24 uur bereikbaar: telefoon +31 (0) 58 212 60 00

ASN bank credticard blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +31 (0) 20 660 06 11

Bijenkorf Card blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +31 (0) 20 660 06 11

ANWB credticard blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +31 (0) 20 660 06 11

Lasercards Creditcard blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +31 (0) 73 646 25 99

Moneybookers Creditcard blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: +44 (0) 207 117 60 17

3V Cash Creditcard blokkeren

24 uur bereikbaar telefoonnummer: 0900 33 55 333

Direct blokkeren creditcard

Het is belangrijk om een vermiste kaart zo snel mogelijk onbruikbaar te maken. Ook als je vermoedt dat de kaart ergens in huis ligt, maar je kunt hem niet vinden, blokkeer hem dan voor de zekerheid. Misschien ben je hem toch ergens op straat of in een winkel kwijtgeraakt en dan kan iemand er misbruik van maken door er producten mee te betalen zonder dat je het doorhebt. Je kunt de creditcard telefonisch laten blokkeren. De persoon die je te spreken krijgt zal een aantal vragen stellen om te controleren of jij echt de eigenaar van de card bent, dus hou zaken als je rekeningnummer bij de hand. Na het blokkeren is de kaart niet meer bruikbaar.

Blokkering ongedaan maken

Kom je je verloren creditcard toch nog ergens tegen? Als je de creditcard eenmaal hebt laten blokkeren, dan is deze doorgaans voor altijd onbruikbaar. Een creditcard blokkeren is dus permanent. Bedenk dit goed voordat je tot blokkade overgaat. Toch is het altijd beter om je kaart zo snel mogelijk te laten blokkeren, want de kosten voor een nieuwe creditcard zullen altijd lager zijn dan als er betalingen met je card worden gedaan.

Bij diefstal altijd aangifte doen

Is je creditcard gestolen? Of heb je hier een zeer sterk vermoeden van? Doe dan ook altijd aangifte bij de politie. Het proces-verbaal is namelijk een bewijsstuk waarmee je later kunt aantonen dat bepaalde betalingen niet door jou zijn gedaan. Dit kunnen bijvoorbeeld betalingen zijn die na het verlies, maar voor het blokkeren van de card zijn gedaan. Als je creditcard in het buitenland wordt gestolen, doe dan ook onmiddellijk aangifte bij de plaatselijke politie. Wacht niet totdat je eenmaal thuis bent, want dan kun je dus niet meer aantonen dat jij bepaalde betalingen niet hebt gedaan.

Nieuwe creditcard aanvragen

Bij het creditcard blokkeren kun je direct een nieuwe aanvragen. Per bank kan verschillen welke kosten hiervoor worden gerekend en hoe snel je de nieuwe card in huis hebt. Ben je op vakantie en heb je buiten je creditcard geen mogelijkheden om geld op te nemen? Vaak kun je via je bank Emercency Cash regelen. Hiervoor zal een speciaal nummer bereikbaar zijn. Je geeft via dat nummer door waar je bent, hoeveel geld je nodig hebt en je geeft je rekeningnummer door. Je moet enkele controlevragen beantwoorden voor de veiligheid, waarna de bank je zal terugbellen om door te geven waar je het geld kunt ophalen. Bij het ophalen van het noodgeld moet je een geldig identiteitsbewijs kunnen laten zien. Het bedrag wordt van je betaalrekening afgeschreven. Helaas is het niet in alle landen mogelijk om Emergency Cash te krijgen. Je kunt eventueel een creditcard met spoed aanvragen.

Tips

Het is handig om het telefoonnummer dat je moet bellen voor het creditcard blokkeren op te slaan in je telefoon. Dan hoef je niet meer te zoeken op het moment dat je het echt nodig hebt. Zoek het nu meteen even op en zet het in je contactenlijst voor een noodgeval. Je kunt ook het nummer van SOS International opslaan. Dit is een centrale die Nederlanders helpt die in het buitenland tegen problemen aanlopen. Zij kunnen je bij heel veel zaken hulp bieden, zoals bij ziekte, autopech of ongelukken. Ook handig is dat sommige banken een betaalapp hebben, waarmee je van je smartphone een ‘betaalpas’ kunt maken. Zo kun je toch afrekenen in winkels. Vaak moet er dan wel een mogelijkheid zijn om contactloos te betalen.

Voorkomen is beter dan genezen

Het is fijn om te weten wat je moet doen wanneer je creditcard kwijt of gestolen is, maar voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Probeer er alles aan te doen om creditcardfraude onmogelijk te maken. Bewaar je creditcard op een vaste plaats en laat deze nooit slingeren. Kijk uit aan wie je gegevens verstrekt en hoe. Schrijf in geen geval de pincode op je kaart en bewaar deze ook niet in je portemonnee. Wees ook alert om skimming en probeer dit zoveel mogelijk te voorkomen. Als je voorzichtig omgaat met je gegevens, dan is de creditcard echter een heel handig betaalmiddel waar je veel plezier en gemak van zult hebben. Zeker als je regelmatig iets online koopt of in het buitenland verblijft, dan is een creditcard een absolute aanrader. Vraag dus gerust een creditcard aan voorkom zoveel mogelijk de noodzaak van de creditcard blokkeren.

Credit card aanvragen
Vergelijk details
  • Total (0)
Vergelijk
0