Betaling terugdraaien bij Visa & MasterCard*:
- Probeer er eerst uit te komen met de verkoper. Eerder wordt de klacht niet in behandeling genomen.
- Kom je er niet uit met de verkoper of heb je geen reactie mogen ontvangen binnen 7 dagen, vul dan één van onderstaande formulieren in:
Ik heb de aankoop, reis of het abonnement geannuleerd (pdf)
Een bedrag op mijn rekening klopt niet (pdf)
Ik heb geen producten ontvangen of namaakartikelen gehad
* Visa World Cards, Visa World Cards Business, ANWB Visa Cards, Mastercards, Mastercards Business, ABN AMRO creditcards, Bijenkorf Card.
Betaling terugdraaien bij American Express:
- Log in op je American Express account.
- Maak hier melding van de onterechte betaling.
- Is het een dubbele afschrijving? Er volgt een onmiddellijke terugboeking zonder verzoek om informatie.
- In alle andere gevallen stuurt Amex een verzoek om meer informatie.
Creditcard betaling terugdraaien
Een creditcard is een heel handig en veilig betaalmiddel. Als je op je rekeningoverzicht onverhoopt een onterechte afschrijving aantreft, dan kun je de betreffende creditcard betaling terugdraaien. Onterechte afschrijvingen kunnen om verschillende redenen voorkomen. Het kan iets vrij onschuldigs betreffen, zoals een abonnement dat nog een keer wordt afgeschreven terwijl je het al had opgezegd. Er kan echter ook sprake zijn van fraude met je creditcard. In dat geval is het belangrijk om zo snel mogelijk actie te ondernemen. Bel dan altijd direct je bank of creditcardmaatschappij en laat de creditcard afschrijving blokkeren. In andere gevallen waarbij je een transactie niet herkent kun je middels een formulier aanvragen met als doel de creditcard betaling terugdraaien.
Voorbeelden van onterechte afschrijvingen
Zoals gezegd kunnen betalingen om diverse redenen als onterecht worden aangemerkt. Misschien heb je online een product gekocht voor een bepaalde prijs en wordt vervolgens een hoger bedrag afgeboekt dan die prijs. Dat is natuurlijk vervelend. Het kan ook zijn dat je een product hebt ontvangen dat bij ontvangst beschadigd of stuk bleek te zijn. Je hebt toen je bestelling direct retour gestuurd, maar tegen je verwachting in werd het aankoopbedrag toch nog afgeschreven door de verkoper. Het kan ook nog zijn dat je het bestelde product in zijn geheel niet hebt ontvangen. Dan wil je er natuurlijk al helemaal niet voor betalen. En denk ook eens aan onterechte betaling na een tijdige annulering of het onterecht afschrijven van een borg terwijl je deze terug zou krijgen.
1. Eerst de verkoper benaderen
Er zijn uiteraard nog veel meer voorbeelden van situaties te bedenken waarin jij een afschrijving onterecht vindt. Als jij van mening bent dat een bepaalde afschrijving onterecht is, dan kun je altijd proberen om de betaling terug te laten betalen. Echter, er zal je wel altijd eerst gevraagd worden om het probleem te bespreken met de verkoper van het product of de service. Vaak kun je het op deze manier oplossen. Onterechte betalingen zijn vaak niet opzettelijk, dus de verkoper zal meestal gewoon akkoord gaan met het terugboeken van het geld.
2. Werkt de verkoper niet mee?
Als je er toch niet uitkomt met de verkoper, dan kun je je wenden tot jouw bank of creditcardmaatschappij en een formulier invullen om de betaling terug te draaien. Hoe dit formulier precies heet verschilt per bank. Verzoek middels dit formulier om een terugstorting. Het ingevulde formulier moet je ondertekenen en terugsturen. Hierbij moet je zoveel mogelijk bewijsstukken meesturen, die aantonen waarom de betaling onterecht is en waarom je dus de creditcard afschrijving blokkeren wilt. Als je voldoende bewijs hebt geleverd, dan zal de creditcardmaatschappij de creditcard betaling terugdraaien.
3. Is het dan opgelost?
Het zou kunnen dat de verkoper op een later moment toch nog akkoord gaat met jouw verzoek tot creditcard betaling terugdraaien. In dat geval wordt het terugdraaien ongedaan gemaakt, oftewel, het teruggestorte geld lever je weer in. Je krijgt het dan echter alsnog van de verkoper. Het kan ook zijn dat de verkoper weet aan te tonen dat jouw claim niet geldig is. Ook dan wordt het terugdraaien ongedaan gemaakt, maar je ontvangt dan dus ook geen geld van de verkopende partij. Als je het idee hebt dat een verkoper zich hierbij niet aan de regels houdt, dan kun je eventueel nog een klacht indienen bij ConsuWijzer.
Onderneem tijdig actie
Hoe sneller je actie onderneemt bij een onterechte betaling, hoe beter. Als je binnen twee weken een verzoek indient zal het meestal vrij snel worden behandeld, maar na die periode wordt het al lastiger. Bovendien kan het zijn dat na een bepaalde periode het recht om bezwaar te maken komt te vervallen. Je kunt dan dus niet meer de creditcard afschrijving blokkeren, ook als je daar wel recht toe zou hebben. Het is dus heel belangrijk om je afschrijvingen regelmatig te controleren.
Creditcardfraude
Je staat er misschien liever niet bij stil, maar het kan ook gebeuren dat je het slachtoffer wordt van creditcardfraude. Kwaadwillende mensen komen op de een of andere manier achter jouw gegevens en doen betalingen met jouw card of schrijven maandelijks bedragen van je rekening. Soms zijn dit relatief kleine bedragen, waardoor de fraude niet direct opvalt. Veel mensen checken helaas hun financiën niet regelmatig en grondig, dus dieven kunnen zomaar maandenlang bedragjes afschrijven zonder dat het slachtoffer het doorheeft. In dit soort gevallen moet je direct contact opnemen met de verstrekker van je card en deze laten blokkeren. Er zijn gelukkig diverse maatregelen die je zelf kunt nemen om creditcardfraude te voorkomen.
Voordelen van een creditcard
Het betalen met een creditcard heeft een aantal grote voordelen. Zeker als je vaak online aankopen doet of in het buitenland verblijft is het een aanrader. Het is een snelle, gemakkelijke en veilige manier van betalen. En mocht er toch onverhoopt iets misgaan, dan kun je dus altijd nog je creditcard betaling terugdraaien.